piektdiena, 2008. gada 14. marts

Amazone un dzhunglji, Iquitos, Peru

Beidzot esmu sadzinis peedas KK un vinja maasai Daksei. Vinji ir (nu jau bija) dzhunglju pilseetaa Ikitos pie Amazones upes un pie dzhungljiem. Es ierados sheit vienu dienu peec vinjiem, naktii, un jau naakamajaa dienaa no riita devaamies uz dzhungljiem, ko ieprieksh izkaartoja KK un DK.

Pirmajaa dienaa braucaam kaadas nezcik stundas pa Amazones upi. Man Amazone ljoti patiik, vispaar esmu sapratis, ka man patiik braukt pa upeem. Amazone ir ljoti plata un zaalaina upe. Diemzheel nenaak praataa nekas teelainaaks par sho. Sorry. Labi, veel arii strauja. Marvelous. Karoche lasiet KK teelaino aprakstu par sho upi, man kautkaa shoreiz nesanaak. Nu taatad peec brauciena pa Amazoni atbraucaam uz nometni pie upes, kur palikaam pa nakti.





Shai dienaa veel bijaam maajaas pie viena vieteejaa zoologa, kas tur zveerus. Bez slinkja, meerkakja un citiem, naaca mani taas dienas favoriiti - Tukaans (putns ar neizskaidrojami lielo knaabi), Boa, Anakonda un superfavoriits - aizveesturiskais njirdziigais brunjurupucis no Lord of the Rings. Tukaanu panjeemu uz rokaam, jo vinsh ir viens no maniem miiljaakajiem putniem (plus pingviins un pelikaans). Taa neko, tikai boliijaas paaraak uz maniim, beztam veel saaka kakaat un knaabaat mani tukaans taads. Gribeeju atdot Kaarlim, bet tam jau rokaas miiliigais slinkjis, kuram vienmeer ir ¨hug me¨ attieksme (vienmeer gatavs visus samiiljot). Es slinkji diemzheel nedabuuju samiiljot, jo atnesa brunjurupuci ar taadu feisu, ka negribas samiiljot bet vajag, kaa sliktajiem no Lord of the Rings, kas iespiesti trolejbusa durviis. Veel vinjam mini snukjis kaa zilonim un brunjas kaa andu kalnu makets. Karoche riktiigs kadrs. Kad iznesa Anakondu brunjurupucis saaka zviegt. ¨Par ko zviedzat jaunais cilveek, laikam neesat sevi redzeejis spogulii!¨ gribeejaas atziimeet. Lai tur vai kaa anakondai vieniigai bija vaards - Ana. Laikam uzvaards Konda. Iedeva man patureet to, liekas 5 metriigo, Anu, kas nokjerta pirms 2 meeneshiem 3 cilveeku sastaavaa. Panjeemu rokaas, bet vinja mani neizniicinaaja, tikai nosmeereeja perfekti balto kreklu un izveidoja ljoti krutu ornamentu, kuru grasos nemazgaat. Peec tam iznaaca Boa chuuska jeb pitons, arii to patureejaam, jo man chuuskas patiik, jo es no mazaam un neindiigaam nebaidos. Aa pareizi, veel iznesa kaimanu, arii to patureeju, aada kaa gumija, ljoti tiiriigs, prieks tureet. Peec tam zoologs pashdarbnieks mums iedeva kautkaadu saknju dzeerienu, kas palielinot potenci. Palielinaaja.



Peec shii apmekleejuma devaamies ar laivu uz vienu Amazones liiciiti skatiities un peldeet ar delfiiniem. Delfiini te taadi miikstie, jo nelec kaa juuras delfiini un liidz ar to neuzdzen taadas emocijas. Peldeeja arii ieveerojot distanci neregulaari uzpeldot uz upes virsmas. Pasham peldeet Amazonee bija gruuti, jo biju pieradis pie juuras saaljaa uudens, kur nekas nav jaadara. Principaa pirms leekt uudenii bija jaaapsver veel viens faktors - upee ir arii pilns ar piranjaam, bet kaa teica muusu gids, ja nav atveertu bruuchu un ja piranjas nav ljoti izsalkushas, vinjas cilveeku neaiztiek. Izsalkushas vinjas ir tikai sausajaa sezonaa, kad daudzas ir iesprostotas mazaa laguuninjaa, kur nav ko eest, un gaida kameer upe appludinaas vinju laguunu un vinjas atkal nokljuus pie lieliem bariibas resursiem, ko piedaavaa Amazone. Taatad vieniigais jautaajums palika par atveerto bruuci. Man uz kaajas no Galapagosas bija palikusi bruuce, un tad kaadu laiku ar gidu peetiijaam vai taa skaitaas atveerta. Gids balsoja par to, ka nav atveerta, es par to, ka ir atveerta, jo eediis manu kaaju, nevis gida kaaju. Beigaas, bila njebila, tomeer ieleecu uudenii un peekshnji sajutu, ka neviens mani neeed un nopriecaajos. KK arii izpeldeejaas, to arii neapeeda, bet Dakse filmeeja muusu varoniigaas gaitas.


Peec tam taapat kaa Latvijaa un citur pasaulee pienaaca naakamaa diena. Aa, nee nee, naakamaa diena veel nepienaaca, pienaaca nakts. Oi kas tad dariijaas! Labi, nekas iipash nedariijaas, vienkaarshi guleejaam atveertaa budkaa tikai ar jumtu svaigaa gaisaa, apkaart pilns ar odiem. Bet mums tika uzlikti moskiitu tiikli. Tomeer no riita pamodos un ieveeroju, ka ar mani gultu dala 9 pierijushies odi, kurus naacaas nosist dabiskaa liidzsvara saglabaashanai un mazliet arii atriebiibai. Odi bija tikushi klaat arii Dacei, Kaarlja maasei, kuru vieteejie spiitiigi sauca par Daksi. Plus veel no pasha riita saakaas baigais lietus gaaziens. Daksei meers bija pilns un vinja atteicaas no ieshanas dzhungljos, un jaasaka ljoti taalredziigi.
Taatad mees ar KK un gidu Karlosu devaamies uz dzhungljiem. Pirms tam gan paraadiijaas veelviens personaazhs - peeddzinis, takzinis un kravnesis Kanibaals, mazs viirinsh, kuram bija taads kanibaalisks mezhoniigs skatiens un jokaina spaanju valoda (neko nesapratu, ko vinsh runaa). Kanibaalam 30 gados bija jau 5 beerni un spriezhot peec paarsaaliitajaam pusdienaam, ko vinsh mums dzhungljos sagatavoja - joprojaam iemiileejies. Kanibaals pats nebija nekaads apalons, bet sievietes te ir ljoti smukas. Mezhoniigi skaistas ar skaistiem gariem un melniem matiem, valdzinoshu skatienu. Protams to nevar iisti attiecinaat uz bezzobaino Karmenu, kuru satikaam pirmo, kad vinja muus silti sagaidiija pie Amazones. Bet vinja bija sieviete gados. Daudziem videeja vecuma cilveekiem ir labi zobi, bet maz. Cik saprotu tas taapeec, ka, ja kaads saak saapeet, aiziet uz dzhungljiem, atrod vajadziigo zaali vai koku uzliek uz zoba un peec 8 dienaam tas izkriit. No problem. To man gids pastaastiija.
Sievietes te precas un saak dzemdeet parasti saakot jau no 13-15 gadu vecuma. Gids pastaastiija, ka atbrauc aarzemnieki, iemiilas no pirmaa acu skatiena un paliek dziivot dzhungljos (iipasha riska grupa esot vaacieshi). Principaa es ticu shaadam scenaarijam. Aarzemniekiem dziivi vieglaaku padara fakts, ka te sievieshu ir daudz vairaak nekaa viirieshu, apmeeram 5 pret 1. Taapeec aarzemnieki esot uz izkjershanu. Gids man ilgi un dikti saaka skaidrot situaaciju, lai es neiepinos tiiklos un beigaas nepalieku dzhungljos, pat mineeja visaadas shamaniskas savaldzinaashanas burvestiibas. Beernu ljoti daudz, mazinji, smukinji, bruuni, dziivesprieciigi, peldaas pa upi un ljoti ieintereseeti skataas uz mums, skataas tieshi aciis, nenoveershot skatienu. Bet te pie dzhungljiem nenotiek nekaada ubagoshana, vinjiem visu dod dzhunglji un upe (daudz eed zivis), dziivo primitiivaas koka maajinjaas uz paaugstinaajuma (pret chuuskaam un pret uudeni), neiet pie aarstiem, jo arii mediciiniskos liidzekljus sniedz dzhunglji un shamans.


Taatad gaajaam uz dzhungljiem. Saakumaa bija sekundaarie dzhunglji, kas bija zemi un augliigi, pilni ar banaankokiem un papaijas kokiem, arii citiem augljiem, kuru vaardus aizmirsu jau peec 5 sekundeem, jo terminu bija daudz un man nebija nekaadas veeleeshanaas tos atcereeties. Gaajaam pa dzhungljiem un eedaam papaiju - garshiigu augli, kuru Riigaa nekad nebiju eedis. Shai posmaa viss buutu bijis OK, ja nebuutu lijis lietus, jo tas padariija ljoti dubljaino celju par slidotavu. Kautkaa aizkuulaamies liidz naakamajam posmam - izcirstam laukam, bet shis posms bija izaicinoshs ar to, ka te viss bija aizaudzis, taka bija nosaciita, visu laiku jaakaapj vainu paari kokiem vai pa apakshu zem kokiem, dazhreiz nevar saprast kas labaak. Shis posms buutu murgs prieksh DK. Peec shii posma nonaacaam primaarajos dzhungljos. Primaarie dzhunglji jeb iistie dzhunglji ir baigaa chuhnja, atljaushos izniicinaat jebkaadas iluuzijas. Nekas patiikams te nav atrodams, un veel vairaak noveerteeju Latvijas skaistos mezhus, laigan tas ir mans personiskais viedoklis. Lietus, visu laiku ieshana pa brikshnjiem, kaajaas kjeraas liaanas, no augshas uzgluun zari, kas tev grib iedot pa galvu, takas aizaugushas ar augiem, no kuriem dazhi ir asi kaa rozes. Taa es vienreiz aatraa solii ejot ieraavu sev uzacii taadu rozhaugu, taaka kaajas aizgaaja uz priekshu, bet galva atpakalj. Veel zirnekljtiikli, vaboles un visuresoshie moskiiti, kaa arii indiigaas chuuskas zaalee. Plus veel pats mezhs godiigi sakot nesmuks. Bet tomeer ir labi iziet vienreiz shitaadu tuuri, taa ir sava veida armija un tu speej peec tam vairaak noveerteet normaalus nedzhunglju apstaakljus. Arii zveerus te nevar nemaz tik daudz redzeet, jo vinji ljoti labi dzird cilveeku soljus un neraadaas tiem aciis. Redzeejaam gan putnus un meerkakjus. Taa mees gaajaam visu dienu liidz nonaacaam liidz dzhunglju nometnei, kur paarlaidaam nakti shuupuljtiiklos zem atklaatas debess. Naktii veel gaajaam skatiities kaimanus un anakondas un citus zveerus. Pa nakti bija diezgan bailiigi iet, jo, lai arii man bija staigaajamie zaabaki, tie nenosedza visu kaaju kaa KK un paareejo daliibnieku gumijnieki. Tas bija svariigi, jo naktii uz celjiem lien aaraa indiigaas chuuskas un gaida savus upurus. Aatri vien ieraudziijaam vienu, kuru Kanibaals ljoti aatri nosita. Gids pateica, ka esot ljoti indiiga, kas manu staavokli neatviegloja. Man nebija arii baterijas, taapeec staigaaju tieshi pa Kanibaala peedaam. Briizhiem naktii apmaldiijaamies, bet beigaas tomeer atgriezaamies nometnes vietaa. Nakts ir tas briidis, kad vari izbaudiit dzhungljus, jo guljot shuupuljtiiklaa dzirdi visaadu putnu un dziivnieku skanjas. Veel naktii interesanti, ka pa gaisu lidinaas lielas luminisceejoshas vaboles kaa taadas lidojoshas Iljicha lampinjas apburtaa mezhaa.


No riita agri ar gidu devaamies veel mazaa ekskursijaa pa dzhungljiem, kur vinsh man raadiija 250 gadu vecus kokus, kas sniedzas 70-80 metru augstumaa ar sakneem kaa vienstaavu maaja, tur dziivojoshos sikspaarnjus, dazhaadus augus ar dziedeejoshaam iipashiibaam, halucineejoshaas seenes utt. Dzeeraam uudeni no liaanas. Tas gan bija jokaini, jo udens no koka shljaacaas kaa no pudeles. Taaka dzhungljos ar uudeni probleemu nav, tikai jaazin kursh koks jaaceert. Muusu gids bija iipashi zinosh visaados augu mediciiniskajos preparaatos, laigan dazhreiz likaas vinsh paarspiilee. Vispaar sakariigs choms, man patika. KK tameer guleeja, jo vinjam bija piegriezies shis pasaakums. Kautkaadaa posmaa, kad devaamies maajaas vinsh paarnjeema ekpediicijas vadiibu, bet es aiz vinja, kameer Kanibaals un gids Karlos aiz mums. Tas arii vislabaak defineeja muusu attieksmi pret dzhungljiem. Bet par spiiti visam, dzhunglji ir jaaizbauda, jo kaa teica viens tenisists-amatieris: ¨Zhiznj paznajotsa v sravnjenjij¨.

Peec dzhungljiem atpakalj pa Amazones upi devaamies uz Iquitos. Tur neko ieveeriibas cieniigu nedariijaam, KK un DK aizbrauca uz Limu, bet es veel paliku vienu dienu Iquitos. Shai dienaa jau no riita devos pa promenaadi, kas atrodas kaadu 10 m vai vairaak augstumaa virs Amazones upes un ieveerteeju skaisto skatu. Ieveerteeju arii bomzisko rajonu, kas uzcelts no koka maajinjaam pie pashas upes un uz taas. Sho rajonu sauc par Belenu. Staigaajot pa promenaadi, man savus pakalpojumus saaka piedaavaat laivinieki, kas izvadaa pa sho rajonu. Vienam no shiem piedaavaajumiem piekritu, bet teicu, ka atgrieziishos peec stundas, jo man likaas, ka cena ir par daargu un speeshu atrast kautko leetaaku. Taa es tai stundaa metos uz tuurfirmaam ar vienu jautajumu: cik maksaa brauciens ar laivu pa Belenu. Jau pirmajaa tuurfirmaa tapa skaidrs, ka shis nummurs neies cauri, jo briidii, kad ieej tuurfirmaa, iestreedz uz pusstundu vismaz un pat nedabon muti atveert, kad darbinieks aizrautiigi tev staasta par visiem pakalpojumiem pilniibaa ignoreejot tavu jautaajumu. Man shai dienaa bija jaalido prom, taapeec mani pilniibaa neintereseeja visas vairaaku dienu tuures par kuraam tik aizrautiigi un teelaini staastiija darbinieks laikam vaardaa Magnu. Par cik Magnu bija taa iededzies un jau saaka man piedaavaat ljoti laba drauga atlaides (par ljoti labu draugu kljuvu, jo pats redz esot atnaacis pie vinja) runaajot pieklusinaati, lai itkaa nedzird citi tuuristi, kas runaajaas ar citu darbinieku, sakot ka vinji maksaa daudz lielaaku cenu un raadot ciparu atshkjiriibu. Shai briidii man sirdsapzinja vairs neljaava vinjam atklaat, ka palikshu sheit tikai sho dienu, taapeec sameloju un teicu, ka palieku te veel 3 dienas un apsveershu vinja piedaavaajumus liidz vakaram. Atvadiijos un tinos prom uz karstaam peedaam.
Un no shii briizha saakaas Iquitosas peedeejais posms - peruaanju drauga satikshana. Lieta taada, ka te biezhi uz ielas paarsvaraa jauni cilveeki saak ar tevi sveicinaaties, prasiit no kurienes esi, saukaat par draugu. Parasti nereageeju, jo paarsvaraa cilveekiem praataa no tevis izvilkt naudu. Tomeer izejot no tuurisma firmas uzreiz uzskreeju taadam draugam ar耠uzticamu fizionomiju. Shoreiz uzsaaku sarunu ar domu paprasiit kaa izbraukaat tuuri pa Belenu. Vinsh uzreiz mani piedaavaaja izvest pa smiekliigu samaksu. Ljoti nopriecaajos un biju gatavs doties. Gaajaam uz to bomzhaino rajonu cauri tikpat bomzhainam tirgum, kuraa var nopirkt viskautko, saakot ar augljiem un beidzot ar zveeriem (maziem kaimaniem, meerkakjiem, brunjurupuchiem utt). Tirgus visaktiivaakais un visinteresantaakais ir saakot no 5 liidz 9 riitaa, kad cilveeki no dzhungljiem un visaam malaam ved visdazhaadaakaas preces. Tirgus atradaas uz sauszemes, bet uzreiz aiz tirgus saakaas uudens. Ielas vienkaarshi ieiet uudenii un tad saakas laivu transports. Maajas izskataas kaa appludinaatas, jo trepes ieiet uudenii, dazhviet redz futbola laukuma vaartu pashu augshdalju. Tas taapeec, ka shobriid Amazonee ir appluushanas sezona. Kad ir sausaa sezona te ir sauszeme. Taa mees - es, peruaanju choms un vinja sarunaatais aireetaajs uzsaakaam tuuri pa dzhunglju veneecijas ielinjaam. Galveno ielu te taa arii sauc par Veneecijas ielu. Jaasaka, ka shis brauciens bija interesantaakaa lieta, ko piedziivoju sheit dzhungljos. Taapat kaa smirdiigajai un nolaistajai Veneecijai, arii shai vietai ir savs neizskaidrojams sharms. Te valda liela laivu kustiiba, cilveeki brauc uz un no tirgus. Biezhi redz mazos, kas pashi eleganti un profesionaali braukaa ar laivaam. Liekas jaunaakais, ko redzeeju bija 4 gadus vecs meiteens, kas viens pats, jaasaka veel nemaakuliigi, aireejaas turp atpakalj, par ko bija ljoti prieciigs. Meitenes vecumu zinu taapeec, ka taa bija muusu aireetaaja jaunaakaa meita, kura bija prieciiga, ka teetis redz kaa shii braukaa. Aireetaajs muus noveda gar savu maaju, kura bija tipiska shii rajona maaja. Primitiiva koka maaja uz koka balkjiem ar liekas vienu istabu un taadu kaa priekshnamu, kur var uzlikt shuupuljtiiklu, nolikt laivu un tuseet. Shaadas maajas ilgi nedziivojot, kautkur ik pa 5 gadiem jaacelj jaunu, bet liekas, tas nav tik pamatiigs process kaa maajas celshana pie mums. Aireetaajs, lai cik tas arii jokaini nebuutu, bija tipisks inteligjences paarstaavis - bezzobains, ljoti pieklaajiigs, zinosh, pashmaaciibas celjaa apguvis un apguust anglju valodu (runaaja ljoti labi) utt, bet straadaa par aireetaaju. Veel redzeeju meiteni taa ap 8 gadi, kas piekraavusi pilnu laivu pati veda paardot preci uz tirgu. Veel redzeeju daudz siikos peldoties un priecaajoties pa netiiro uudeni. Citur mamma mazgaa savu mazuli, un veel citur vechuks noseedies uz maajas malas aktiivi ziepeejas un mazgaajas.
Peec Belenas mans jaunais choms no manis neatstaajaas un es saaku nojaust, ka par draudziibu buus jaamaksaa. Vinsh pieteicaas man liidzi arii uz zoologjisko daarzu, kur nekautreejaas apmeetaat kaimanus ar zemi, lai tikai paraadiitu man vinju zobus. Kaimaniem aciimredzot nepatiik ka vinjus apmeetaa ar zemi, taapeec vinji atnjird zobus un ver muti valjaa. Zoo darbiniekiem gan shis vareetu nepatikt.


Peec tam saakaas nepatiikamaa puse - naudas izspieshana. Dzheks jau visu dienu man staastiija, cik vinjam daudz draugu un kaa vinjam tie viskautko daavina. Taa vinsh arii man vienaa briidii paprasiija ne no shaa ne no taa vai es negribeetu vinjam uzdaavinaat jaunus zaabakus. Es ilgi nedomaadams atteicos, ko vinsh uznjeema mazliet ar neizpratni, tomeer neapjuka un prasiija vai vismaz amatnieciibas izstraadaajumus no vinja nopirkshot. Uz to piekritu. Vinsh atnesa man dazhaadu dziivnieku ap kaklu neesaajamos zobus un ilknjus, akmenjus, protams par drauga cenaam, tas ir, vismaz 7 reizes daargaak nekaa turpat 20 metru taalaak tirguu. Gribeeja, lai nopeerku jaguaara zobu, bet tiem ir viena nelaime - vinji izskataas peec viiriesha dzimumorgaaniem. Kam es taadu daavinaashu, vecaamaatei vai?! Beigaas vienojaamies par viena cita zveera izstraadaajumu par man pienjemamu un vinju apmierinoshu cenu un atvadiijaamies kaa draugi.


Tagad jau esmu Kusko pilseetaa, kaadreizeejaas inku impeerijas zelta paarpilnajaa centraa. Naakamreiz pastaastiishu par Peru veesturiskajaam vietaam, kuraas biju jau pirms dzhungljiem un arii tagad.

2 komentāri:

Unknown teica...

Es teiktu, ka tāds ikdienišķs stāsts! :D

ge teica...

nu riktigs robis gemingvejs - labs apraksts! ipasi tas cuskas varetu but iespaidigi - plus vel kanibals pamanas vienu nosist... ta "draugu" busana vislaik besija kubaa - ka filozofiski teica viens krievs: "ja tebe ne amigo, ja russkij"...